Vanliga frågor

 

Hur beställer jag?

Beställa kan du göra antingen genom att klicka ”Beställ” och följa stegen på vår hemsida eller genom att ringa vår kundtjänst på 054-15 40 00.

Vart levererar ni?

Vi levererar idag i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Örebro, Karlstad med omnejd, Arvika och Sunne.

Våra leveransorter är styrda av postnummer så för att se om vi kan leverera hem till just dig, gå in på vår första sida på www.bramathemma.se tryck på beställ, fyll i ditt postnummer. Systemet talar då om ifall vi kan leverera till ditt postnummer. Om inte, vänligen gör en intresseanmälan så skickar vi info så fort vi öppnar upp orten. Det är antalet intresseanmälningar som avgör om vi kan öppna upp en ny ort eller inte.

Har ni några utlämningsställen?

I Karlstad kan du hämta din matkasse på Circle K Traktorgatan 1 , på söndagar 16-22 och måndagar kl. 07-22, du väljer själv när det passar bäst.

I Örebro kan du hämta din matkasse på Robertssons på Adolfsbergsvägen 14, på måndagar kl. 10-18.

I övriga städer har vi inga utlämningsställen.

Kan jag själv välja vilka och hur många veckor jag vill ha leverans?

Det går alldeles utmärkt att välja veckor själv. När du blir kund hos oss får du tillgång till ”Mina sidor” från vilka du helt kan styra dina leveranser. På ”Mina sidor” kan du ändra vilka veckor du vill ha leverans, ändra antal personer, pausa och säga upp abonnemanget. Vill du ändra adress eller portkod kontakta oss på kund@bramathemma.se. Där kan du även växla mellan våra olika koncept. Tänk dock på att vi behöver dina ändringar senast söndagen 7 dagar innan nästa leveransdag. Självklart kan vi hjälpa dig per telefon också, ring gärna vår kundtjänst på 054-15 40 00.

Kan jag ena veckan välja leverans för 2 personer och nästa 4 eller 6 personer?

Ja, det kan du göra, antingen via ”Mina sidor” eller genom att ringa vår kundtjänst på 054-15 40 00. Du kan då lägga det ena konceptet som abonnemang och manuellt lägga in resterande veckor. Tänk dock på att vi behöver din ändring senast söndagen 7 dagar före nästa leveransdag.

Hur många räcker maten till?

Portionerna är vuxenportioner och räcker till minst det antal personer du beställt.

Behöver jag ha något särskilt hemma för att kunna laga maten?

I våra matkassar ingår de allra flesta råvarorna, vi skickar ut en lista på en del smaksättare och annat som du skall ha hemma för att kunna tillaga maten. Det kan t.ex. vara mjöl, ströbröd, kryddor, tomatpuré.

Vilken dag levererar ni?

Vi levererar våra matkassar på söndagar (med undantag för Arvika som levereras på måndagar). Detta för att vi vill att våra kunder skall ha sin middagslösning på plats i god tid inför måndagens middag. Veckomenyn du väljer är den veckan maten är tänkt att lagas. T.ex. levereras matkassen v.10 på söndagen v.9.

Vilken tid levererar ni?

Våra leveranser sker på söndagar mellan kl 11:00 och 22:00. När exakt vi kommer beror på hur många leveranser vi har just den söndagen. I Stockholm, Uppsala, Göteborg och Karlstad får du information i förväg om när den förväntas nå dig.

Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?

Då skickar chauffören ett sms till dig och meddelar att din matkasse är levererad. Chauffören ställer då varorna på lämplig plats utanför ert boende. Ansvaret för varorna går då över på dig som kund. Det är kundens ansvar att ha rätt information om adress, telefonnummer och portkod registrerat på Mina Sidor. Ändringar skickas till kund@bramathemma.se. Som kund har du möjlighet att få din leverans utkörd dagen efter om något blivit fel. Då till en kostnad av 100-200kr beroende på leveransområde.

Om någon i familjen är allergisk, hur gör vi då?

I dagsläget kan vi inte specialpacka varor i matkassarna. I våra olika koncept har kassarna samma innehåll. Några av våra kunder löser det på så sätt att de själva plockar ur de varor de ej tål och ersätter med andra. Vi har en Familjekasse Laktosfri för dig som är laktosintolerant och det finns både laktosfria och glutenfria produkter att köpa  i vår matbutik.

Hur gör jag om jag åker bort en vecka, kan jag göra uppehåll?

Det går bra att göra uppehåll, gå bara in på ”Mina sidor” och klicka bort den vecka du inte vill ha leverans, eller ring kundtjänst så hjälper vi dig. Tänk dock på att alla förändringar måste ske minst 7 dagar före nästa leveransdag (obs senast på söndagen).

Hur gör jag om jag vill säga upp abonnemanget?

Du kan själv gå in via ”Mina sidor” och avsluta eller pausa ditt abonnemang. Du kan även ringa kundtjänst på 054-154000 så hjälper vi dig. Tänk på att vi behöver din uppsägning senast söndagen 7 dagar innan nästa leveransdag.

Hur betalar jag?

Ett sätt är att du registrerar ditt betalkort vid beställning, då dras 1 krona från ditt kort för att kontrollera att det fungerar. Sedan dras hela beloppet med automatik på leveransdagen, betalningen genereras automatiskt och har inget att göra med när du får din leverans eller hämtar den. Tänk på att du måste registrera ditt nya kortnummer om du får ett nytt bankkort.
Det går även bra att betala med faktura. Antingen väljer du Klarna Konto, då får du din faktura månadsvis eller Klarna Faktura och då får du fakturan varje vecka. Klarna gör en kreditupplysning och fakturaadressen måste stämma med där du är folkbokförd. Blir du nekad att använda faktura kan du alltid ha kort som betalsätt. Fakturaavgiften är 25kr.

Läs mer om Klarna Konto och Klarna faktura här:
Fullständiga villkor för Klarna Faktura
Detaljer för Klarna Konto
Fullständiga villkor för Klarna Konto (pdf)

Varför skickar ni alltid med äkta varor som grädde istället för exempelvis matlagningsgrädde?

Vi vill skicka med de bästa råvarorna i matkassen och tycker att de här produkterna är bättre för matlagning. Vill du ha en ”smalare” maträtt kan du t.ex. byta ut hälften av grädden mot vatten.

Ni levererar ännu inte till min ort hur gör jag då?

Anmäl ditt intresse på vår hemsida genom att trycka på ”Beställ-knappen” och därefter knappa in ditt postnummer.
Vi växer ständigt och börjar köra till ditt område när vi har nog många intresseanmälningar där. Vi sparar alla intresseanmälningar och meddelar dig när vi är på gång att öppna upp just din ort. Samla ihop dina grannar och se till att även de gör en intresseanmälan så är vi snart där.

Varför ska jag välja er middagskasse framför andra?

Hos oss kan du variera mellan fem olika matkassar.
”Nästan klart” är matkassen där våra kokar redan gjort halva jobbet, värm det som är förberett och tillaga det andra. Du spar ännu mer tid. Vi har även en Familjekasse, en barnvänlig Husmanskasse och våra 2 kassar för dig som följer olika dieter, LCHF eller GI-metoden.

Recepten är tydliga, noggranna och lätta att följa.
Vardagsmat skall vara enkel och rolig att laga. Det är bara att följa receptet vilket gör det enkelt för alla i familjen att hjälpa till.

Våra matkassar levereras på söndagar.
Vi tycker att det är viktigt att ha middagslösningen klar till måndag eftermiddag. Ett undantag är Arvika där vi levererar på måndagar.

Vi har en butik där du kan kompletteringshandla.
Vår butik är kopplad till din matkasseleverans, där kan du beställa hem fler varor såsom mjölk, yoghurt, tvättmedel, pålägg m.m.

Vi planerar, handlar och levererar.
Du får mer tid över till annat och får möjlighet att njuta av en god måltid med familjen.

Bra Mat.
Du vet att du och din familj får i er god mat med bra näringsvärden och du slipper halvfabrikat.

Variation.
Du får chans att på ett enkelt sätt upptäcka nya maträtter, smaker och inspirerande recept.

Hos oss kan du välja fritt.
Du kan välja leverans varje eller varannan vecka eller enstaka leveranser precis när du vill.

Färska råvaror.
Det som skiljer våra matkassar från andra är att de alltid innehåller färska råvaror.

Spar pengar.
Du slipper kostnaden för att åka till affären och du undviker snabblösningar i form av hämtmat. Likaså minskar dyra spontanköp som lätt sker när magen kurrar i mataffären. Dessutom planerar vi så att du ska behöva slänga så lite mat som möjligt.

Hur gör jag om jag tappat bort en faktura?

Gå in på ”Mina Sidor”, under Tidigare leveranser. Där ligger din faktura som  en länk och den går att se under en månad.  Alternativt ring kundtjänst på 054-15 40 00, så hjälper vi dig.

Vad gör jag om jag vill reklamera en vara?

Eventuella reklamationer anmäls av dig som kund snarast möjligt efter leverans. Detta genom att logga in på Mina Sidor, klicka på den veckan det gäller, längst ner på sidan finner du där du kan reklamera. Vi granskar reklamationen och ersätter godkända reklamationer med 1,5 gånger varans värde genom reglering på nästkommande faktura.

Kan jag beställa Bra Mat Hemma så att ni levererar till min son/dotter men jag betalar?

Det går alldeles utmärkt att ha en leveransadress och en annan fakturaadress, bara leveransadressen ligger i ett av våra leveransområden.

Kan jag köpa ett presentkort och hur gör jag i så fall?

Ring oss på 054-15 40 00 så ser vi till att skicka dig ett! Alternativt köper du ett presentkort direkt på vår hemsida.

Jag äter inte fisk kan ni leverera något annat de dagarna?

Vi har inte möjlighet att ta bort eller lägga till maträtter i dagsläget eftersom vi har samma innehåll i alla matkassarna till de olika koncepten.

Hur levererar ni vid jul och på sommaren?

Vi har sommaruppehåll v.29-31. Du behöver inte göra något på ditt konto, de här veckorna är automatiskt pausade.

 

Vad är LCHF?

LCHF står för Low Carb High Fat. Vilket betyder ett minskat kolhydrats intag och ett ökat fettintag. Recepten i vår LCHF-inspirerade matkasse innehåller mycket fett och proteiner och lite kolhydrater. Vi förbehåller oss att det ibland kan vara något mer kolhydrater än vad en strikt LCHF-diet rekommenderar. Det går i så fall enkelt att välja bort någon råvara som innehåller kolhydrater .

Kan jag beställa varor från butiken om jag inte är kund?

Ja det går bra, då tillkommer det en fraktavgift.

Har ni några rabatter som gäller mig?

Vi har olika rabatter periodvis och om du bokar din matkasse enligt det som står anvisat anvisat gäller den dig. Är du osäker eller vill veta vilka rabatter vi har just nu kan du maila oss på kund@bramathemma.se. Det går inte att kombinera flera olika rabatter.
Just nu: 100kr rabatt på första leveransen gäller nya kunder, ingen bindningstid.

Hur skapar jag ett kundkonto hos er?

Ditt kundkonto skapas automatiskt när du gör en beställning hos oss. Du kan inte skapa ett konto utan att göra en beställning.